Waterdoorlatende bestrating in omgeving Bleken

Enkele straten in de woonzone met bosrijk karakter (WBK) rond de Bleken krijgen een waterdoorlatende bestrating. “Het lokaal bestuur voorziet een bedrag van 1,2 miljoen euro voor de realisatie van twee kilometer verharding in vier straten. Aanvankelijk wilden we wachten tot er riolering in die straten wordt aangelegd, maar nu blijkt dat dit nog jaren kan duren”, vertelt schepen voor openbare werken Kris van Looveren (CD&V).

Het lokaal bestuur heeft nu een plan klaar om vier wegen te verharden met een waterdoorlaatbare klinkers. Het gaat daarbij om de Reebokweg, het eerste deel van de Staekboomweg, de Draversdreef en de Zandvenweg.

Heraanleg zonder riolering

“We broeden al een poos op een plan om de drukst bereden straten op een duurzame manier aan te pakken”, aldus Van Looveren. “Aanvankelijk keken we daarbij naar de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM). Die heeft een prioriteitenlijst* gemaakt om gebieden met veel woningen het eerst aan te sluiten op de riolering.” (*zie aanvullende info)

“Om even aan te tonen waar we in Wuustwezel nu staan: De geplande rioleringswerken aan de Baan hebben prioriteit 3 en Zavelstraat staat op 4. Dan zijn er nog wel wat straten in onze gemeente die prioriteit 5 hebben. Het gebied tussen Duinenstraat en Witgoorsebaan kreeg prioriteit 6. Hiervoor wil het lokaal bestuur nog dit jaar een subsidiedossier opstarten, ” vertelt de schepen.

Nog lang niet aan de beurt

“Andere straten in de wijk staan nog lager op de ranglijst en zijn dus nog lang niet aan de beurt”, vult burgemeester Dieter Wouters aan. “De VMM geeft maar mondjesmaat subsidies en de doorlooptijd van een rioleringsproject bedraagt gemiddeld zo’n acht jaar. Daarbij zijn de aanvraagvoorwaarden recent aangepast. We weten dus zeker dat het bosrijke woongebied rond Bleken nog niet direct aan bod komt. Daar gaan we niet langer op wachten. We willen de drukst bereden wegen in het gebied verharden zonder de aanleg van riolering.”

De voormalige weekendzone werd jaren geleden geregulariseerd tot een woongebied met bosrijk karakter (WBK). De meeste wegen in deze zone zijn aangelegd met steenpuin en groefgrind. Nu hier steeds meer mensen komen wonen en er dus ook meer verkeer is, worden de straten sneller stuk gereden. Dit zorgt ervoor dat er na regen veel putten ontstaan.

Volgens Van Looveren probeert de technische dienst de wegen twee tot drie keer per jaar recht te trekken. Eerst passeert er een kraan die de grootste gaten los maakt. Dan komt er een tractor met een schaaf, die de toplaag egaliseert. Vervolgens drukt een wals het wegdek samen.

“Dat onderhoud is niet mogelijk bij regenweer of vriestemperaturen en dus heel weersafhankelijk. De putten moeten goed droog zijn voor de technische dienst de wegen kan opmaken. Het woongebied heeft elf kilometer grindwegen. We beseffen dat de omwonenden soms lang moeten wachten en we kunnen niet alle wegen tegelijk heraanleggen”, zo besluit de schepen.

Aanvullende info

De VMM heeft een tiental jaren geleden zonerings- en uitvoeringsplannen opgesteld waarbij gekeken werd waar er veel woningen staan en waar de vuilvracht van afvalwater dus het grootst is. Aan de hand hiervan hebben ze verschillende gebieden een prioriteit gegeven, om aan te geven welke de belangrijkste en dringendste gebieden zijn om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

In de woonzone met bosrijk karakter (WBK) heeft het gebied tussen Duinenstraat en Witgoorsebaan – inclusief Rozendreef, Azaleadreef en Bleekvenweg – prioriteit 6. Omdat de wegen in het WBK zo moeilijk te onderhouden zijn, wil het lokaal bestuur nog dit jaar een subsidiedossier voor de aanleg van riolering opstarten bij het ministerie van omgeving.

Het gedeelte langs de Duinenstraat – voorbij Bleken richting Kalmthout – kreeg prioriteit 9. Dit zijn veelal korte doodlopende wegen, waar er minder verkeer komt.

Het gebied van Reebokdreef tot Grasmussendreef en Ertboringen heeft prioriteit 12 en is dus nog lang niet aan de beurt. Daarom wil het lokaal bestuur de straten in dit gebied heraanleggen zonder riolering.

Volgens het Provinciaal Ruimtelijk UitvoeringsPlan (PRUP) mogen de wegen in dit gebied maximaal 4 meter breed zijn en moeten ze water doorlaatbaar zijn. Daarom zal er gewerkt worden met waterdoorlaatbare klinkers.