‘Alles van waarde’ in MAS toont 1 200 Antwerpenaren die bezig zijn met erfgoed

ANTWERPEN – Vanaf vandaag kan je gedurende anderhalf jaar terecht in de wandelboulevard van het MAS voor de expo ‘Alles van waarde’. Ter gelegenheid van zijn eigen tiende vierjaardag wil het MAS, mensen vieren die in de stad bezig zijn met erfgoed.

Het creatief duo Noortje Palmers-Jasper Declercq legde iets meer dan 1 200 Antwerpenaren  vast, niet enkel de mensen achter musea, archieven, heemkundekringen en op restauratiewerven, maar ook kruisboogschutters, ganzenrijders, hiphoppers, leden van fanfares en cricketploegen (die waren trouwens aanwezig tijdens de vooropening vrijdagavond),  imkers, straatvrijwilligers en zaalvoetballers.

Noortje Palmers en Dries Luyten maakten ook meer dan 1 000 individuele foto’s. Deze bonte groep mensen staat op de foto met iets wat ze koesteren en willen bewaren voor de toekomst: een object uit een verzameling, een ambacht, een sport, beroep, ritueel, feest, een bijzondere plek of gedeelde herinnering. Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor Cultuur:  ‘De portretten zijn van oud naar jong geschikt, een knipoog naar erfgoed dat van generatie op generatie wordt doorgegeven. De expo maakt duidelijk wat erfgoed eigenlijk is: alles wat u en ik belangrijk vinden om bij te houden en verder te laten leven. Met de portretten van 1 200 Antwerpenaren vieren we de stad in al haar diversiteit. We schakelden Dries Luyten in om individuele portretfoto’s te maken en bijkomende groepsfoto’s voor de online expo, zelf had ik daar de tijd niet voor.’

Palmers: ‘Omdat we niet alle groepen konden samenbrengen door Covid, besloten we veertien grote esthetische groepsfoto’s te maken. Ik wou de mensen centraal zetten, dus koos ik ervoor om ze uit hun gebruikelijke context te halen en in een stedelijke betonnen, architecturale omgeving te plaatsen.’

‘Hier en daar tussen de lockdowns deden we een paar fotoshoots, maar bijna alle shoots van de groepsfoto’s moesten we uitstellen. Eenmaal de ergste lockdowns achter de rug waren, moesten we alle foto’s maken op een dikke maand tijd. Het Belgische regenweer maakte het ook spannend. We moesten rekening houden met de coronarichtlijnen, iedereen moest op een veilige afstand van elkaar  blijven, ook omwille van het esthetische aspect.’

‘Ik heb de mensen voor de groepsfoto’s vaak moeten overtuigen om naar afgelegen plekken in de stad te gaan, waar het allemaal mogelijk was. Daarnaast moest ik sommigen ook overtuigen om ze bepaalde visuele attributen te laten dragen om zo de foto’s esthetisch interessant te maken. Met het lanceren van oproepen via sociale media alleen lukte het niet om een juiste balans te vinden om diversiteit in beeld te brengen. Ook het evenwicht tussen mannen en vrouwen bleek niet zo evident. Blijkbaar zijn toch vooral mannen bezig met erfgoed.’

‘Alles van waarde’ is ook een online expo. In de webapp kunnen bezoekers de verhalen van de geportretteerde groepen, hun leden en hun erfgoed lezen. Wie alle foto’s live en intensief wil bekijken moet wel een paar maal de roltrappen op en af. Toch is het de moeite waard. Als Antwerpenaar herken je vast één van je familieleden, vrienden of kennissen.

Edwin MARIËN

Foto Noortje PALMERS