Nieuw administratief centrum klaar tegen volgende zomer

Het nieuwe administratief centrum in het centrum van Kapellen is ondertussen wind- en waterdicht en zou volgens Dries Willockx (COO Cordeel Zetel Temse) in de zomer van 2022 in gebruik genomen kunnen worden. Eerste schepen Luc Janssens (Open VLD) is iets optimistischer en hoopt dat de site in het late voorjaar al volledig afgewerkt is. Volgens de traditie werd er een meiboom geplant op het hoogste punt van de nieuwbouw.

De meiboom wordt in de lucht gehesen © Bob Storms

Op de site ‘t Bruggeske komt naast een nieuw administratief centrum ook een nieuw dienstencentrum, een werkwinkel, een vrijetijdsloket en 69 assistentiewoningen voor Zorgbedrijf Antwerpen. Het “masterplan”, zoals de schepenen en de aannemer het noemen, voorziet ook een publiekelijk toegankelijke binnentuin tussen de drie nieuwe gebouwen, en een ondergrondse parking met plaats voor 170 auto’s.

‘Het huidige administratief centrum aan de Antwerpsesteenweg zal in een laatste fase gesloopt worden, en plaats maken voor appartementen’, zegt schepen voor patrimonium Koen Helsen (Open VLD). Het oude gebouw was gedateerd en bleek, om het met de woorden van burgemeester Dirk Van Mechelen (Open VLD) te zeggen, “in de winter te koud en in de zomer te warm” te zijn.

‘De doelstelling was om een state of the art administratief centrum te bouwen wat ook architecturaal een hoogstandje is’, zegt eerste schepen Luc Janssen (Open VLD). ‘We geven met dit bouwproject wat de Kapellenaar verdient.’ Ook aan duurzaamheid werd gedacht. Er komen zonnepanelen om stroom te voorzien, en het gebouw zal geothermisch verwarmd worden.

Kostenplaatje

Het volledige project omvat niet alleen de bouwwerken op de site ‘t Bruggeske, maar ook het reeds afgewerkte en in gebruik genomen gebouw op het marktplein, de Lux. De totale kost voor beide projecten bedraagt ongeveer 90 miljoen euro, waarin de gemeente een aandeel heeft van 22 á 23 miljoen euro.

Indeling van het nieuwe administratief centrum

  • Gelijkvloers: Dit wordt de meest publieke ruimte waar mensen worden ontvangen en doorverwezen. Welzijnszaken in het linkerdeel, burgerzaken in het rechterdeel.
  • Eerste verdieping: Hier zal je nog een kleine publieke balie vinden voor de administratieve afhandeling van vergunningen, en de bureaus van de verschillende diensten met name grondgebiedzaken en ruimtelijke ordening. Voor de medewerkers zal op deze verdieping ook een terras en refter zijn.
  • Tweede verdieping: Op de hoogste verdieping komen de bureaus van de schepenen en de burgemeester, tevens komt er een collegezaal en de bureaus van de overige medewerkers.

Tekst en foto’s: Bob Storms