PROVINCIAAL ONDERWIJS STIJGT VIJFDE JAAR OP RIJ

Het provinciaal onderwijs in Vlaanderen gaat de laatste vijf jaar stelselmatig vooruit. Dit schooljaar tellen we 17.373 leerlingen verspreid over het leerplichtonderwijs. Dat zijn er 721 meer, ofwel een stijging van 4,33% t.o.v. de cijfers van vorig jaar, wat de grootste stijging is sinds vijf jaar.


Vooral het zogenaamde ‘Naamloos zevende jaar’ gooit hoge ogen. In dit schakeljaar leert de leerling de stap te zetten van de praktische, concrete aanpak die eigen is aan het BSO naar een theoretische en abstracte benadering van de leerstof, nodig om hoger onderwijs te kunnen volgen.


Daarnaast zien we dat leerlingen de weg vinden naar ‘Technologische wetenschappen’, de nieuwe studierichting in de tweede graad (doorstroomfinaliteit). In deze richting staat onder meer de theorie van de gevorderde fysica centraal. Het provinciaal onderwijs kan dankzij haar moderne infrastructuur deze theorie koppelen aan bepaalde projecten of vakken zoals bijvoorbeeld elektriciteit, elektronica en elektromechanica.


Zo kunnen de leerlingen op een dynamische manier deze leerstof onder de knie krijgen. In PTS campus Boom wordt er op die manier gewerkt aan een klimmuur. Daarnaast krijgt ook gevorderde STEM-engineering een prominente plaats in deze studierichting. Twee tot drie uur per week bedenken, ontwikkelen en ontwerpen leerlingen een oplossing voor problemen uit het dagelijks leven waarbij wiskunde, wetenschappen,
technologie en computationeel denken worden ingezet. Ze gaan hierbij projectmatig te werk. Zo werken de leerlingen in Richtpunt campus Eeklo aan een robotvoertuig en in Richtpunt campus Zottegem aan een solarvoertuig. Op die manier worden leerlingen voorbereid op de hoogtechnologische wereld van morgen.


“We merken dat de uitgesproken keuze van het Provinciaal Onderwijs om te investeren in sterke TSO- en BSOrichtingen vruchten afwerpt. Provinciaal onderwijs staat niet alleen voor kwalitatief onderwijs in een moderne infrastructuur, maar ook voor innovatie. Zo bouwt het Provinciaal Onderwijs een sterke expertise uit in de STEM-richtingen waarbij we inzetten op zowel het verwerven van theoretische kennis als op de vertaling naar de praktijk”, verduidelijkt voorzitter van het POV Luk Lemmens. “Dat doen we met duaal leren, maar ook met bijvoorbeeld een nieuwe studierichting als ‘Technologische wetenschappen’. Daarnaast blijkt uit het succes van het ‘naamloos zevende jaar’ dat we als Provinciaal Onderwijs een kansrijk net zijn.”