Wereldprimeur in haven: ‘fixed wing drone’ geeft ongezien perspectief

ANTWERPEN – Deze week vinden in de haven van Antwerpen testen plaats met een ‘fixed wing’ drone. Dat is een klein onbemand vliegtuig dat meer dan acht uur op hoge hoogte kan vliegen. Op die manier krijgt men een uniek perspectief op de volledige haven. In samenwerking met de veiligheidspartners en technologiepartner Sabca  uit Brussel werden  echte incidentscenario’s in beeld gebracht. Het gaat om unieke testen. Nooit – waar ook ter wereld – werden ze eerder uitgevoerd in een complexe omgeving zoals een haven.

Bob Spanoghe, projectleider in Port of Antwerp: ‘De bedoeling is dat we kunnen nagaan hoe drones ons kunnen bijstaan bij onze eigen taken die we in de haven moeten vervullen. Dankzij de drone krijgen we een uniek overzichtsperspectief. Door details die door de camera worden doorgestuurd kunnen wij onze infrastructuur inspecteren, de haven bewaken en monitoren, aan incidentmanagement doen, de ligplaatsen  van schepen nagaan en olievlekken of  drijfvuil detecteren. Uiteraard geven wij hierdoor ondersteuning aan veiligheidsdiensten in het kader van calamiteiten of incidenten.’

‘Het toestel op zich is al heel bijzonder: een drone die tot acht uur in de lucht blijft, die op hoge hoogte vliegt – boven alle obstakels, windmolens en hoogspanningsleidingen – en wat het helemaal uniek maakt is de context: de haven van Antwerpen is een zeer complexe omgeving door de nabijheid van een kerncentrale, aanvliegroutes van de luchthaven van Deurne en de chemische industrie.’

‘Wij hebben ook samengewerkt met onze veiligheidspartners: de verschillende brandweerzones in het havengebied, Hulpverleningszone Waasland en Brandweerzone Antwerpen. Daarbij hebben we vier ‘real life’-scenario’s getest: een brandscenario, een drenkelingscenario, de redding van iemand die op een windmolen vastzat en nog een man-over-boord-scenario.’

‘Als havenbedrijf willen we pionier in renovatie zijn en zeker op dit domein. We geloven zeer sterk in de toegevoegde waarde die drones kunnen bieden in onze context. Dit is uiteraard niet iets wat we morgen permanent gaan doen maar ik verwacht dat dit toch dat we dit op korte tot middellange termijn – ik denk dan aan één tot twee jaar – volledig te implementeren.

Thibauld Jongen, CEO van Sabca: ‘Als technologiepartner spelen wij een belangrijke rol. Wij zorgen voor de enige component die beweegt in een raket en onderhouden F16’s van over heel de wereld. Vorig jaar bestonden we 100 jaar. We mikken op de gevaarlijkste en moeilijkste missies, ook voor klanten die niks te maken hebben met Aerospace. Port of Antwerp doet alles voor de scheepvaart, wij doen het in de lucht. Wij zorgen ervoor dat alle systemen perfect geïntegreerd zijn, zodat de drones de juiste informatie kunnen verzamelen én doorzenden. Deze expertise gebruiken we ook voor andere projecten zoals het automatisch transport van medische stalen tussen ziekenhuizen, inspecties van windturbines op zee, meting van straling op industriële sites en bewakingsopdrachten voor de Belgische kust. De drone hier in de haven vliegt automatisch maar niet autonomisch. Dat betekent dat hij opdrachten krijgt van twee operators. De drone heeft een zeer sterke camera (30xzoom) en kan beelden maken vanop 280 meter hoogte.’

Edwin MARIËN
Antwerps Persbureau