Werken aan Parking Kooldok op Gedempte Zuiderdokken zitten op schema

ANTWERPEN – De werken aan parking Kooldok, de tweede ondergrondse parking op de Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen, schieten goed op. Na het bouwverlof is de opbouw van de parking van start gegaan. Dit geeft een unieke kijk op de volledige diepte van de toekomstige parking en de kaaimuren van het vroegere Kooldok.

Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit, Managing Director Q-Park Belgium Philip De Brabanter en Bob Rottiers, Commercieel Directeur van aannemer Van Laere, leidden de pers vanochtend rond.

Kennis: ‘We vonden het unieke gelegenheid om jullie te tonen wat er allemaal onder de grond gebeurt. Er wordt gewerkt aan een tweede mooie parking. Vroeger was dit al de grootste parking van de stad en dat blijft zo, alleen zal er nu wel voor moeten betaald worden. De toestand van voorheen was trouwens een anachromisme. De parking zal plaatsbieden aan 2 000 auto’s en 300 fietsen, al ga ik ervanuit dat dit laatste aantal nog zal worden uitgebreid wanneer je merkt hoeveel er wordt gefietst in deze stad. Je zal er je auto of fiets elektrisch kunnen opladen en de lucht wordt gezuiverd en zal properder zijn dan de buitenlucht. De realisatie van de modernste parking van de stad zal alleen maar gunstige gevolgen hebben voor de buurt, de horeca, de bezoekers,… Neem daarbij het mooie nieuwe park dat zal worden aangelegd waardoor de buurt een mooie dynamiek zal krijgen. Ik vergelijk deze parking zo’n beetje als die onder het Zand in Brugge. Van hieruit zal je op allerlei manieren de binnenstad in kunnen.’

Rottiers: ‘De werken zitten helemaal op schema. Vandaag zijn wij volop bezig met het plaatsen van de prefab-kolommen. Deze zijn zo’n twaalf meter hoog en dragen de vier  verdiepingen van de parking. Het dak van de parking is speciaal ontworpen zoals de liggers van een brug. Zo kunnen ze makkelijk het dikke grondpakket dragen voor de toekomstige parkaanleg.’

‘Het oude Kooldok is 143 meter lang, een goede twintig meter langer dan dat de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal hoog is, en heeft een vloeroppervlakte van 66 000 vierkante meter, zo’n vier voetbalvelden. Om de parking te realiseren zijn er ongeveer 7 200 vrachtwagens grond uitgegraven. De grond wordt echter vervoerd per schip naar Nederland wat dan weer goed is voor de Modal Shift. Er werden zo’n 17 000 kubieke meter beton en 500 ton wapeningskorven gebruikt. Net zoals bij parking Steendok, legden de graafwerken voor parking Kooldok de prachtige, quasi volledig intacte oude kaaimuren bloot. Ook in parking Kooldok blijven de 9,5 meter hoge kaaimuren in de ondergrondse parking zichtbaar. Bij de bouw van de uitrit voor de parking, een tunnel van bijna 100 meter lang, werden belangwekkende resten van de zestiende-eeuwse citadel vrijgelegd, meer bepaald een deel van de ‘contrescarp’ of buitengrachtmuur. En uiteraard vonden we allerlei zaken gaande van een brommer over een mortierbal uit 1832 tot een wervel van een walvis.’ Kennis: ‘Wanneer je kijkt hoe mooi die kaaimuren zijn, dan kan je alleen maar bewondering hebben voor de manier waarop die in de negentiende eeuw werden aangebracht.’  In principe zal de parking tegen de zomer van 2022 klaar zijn.  Dan verdwijnen meteen de laatste parkeerplaatsen op het centrale deel van de Gedempte Zuiderdokken en start de verdere aanleg van het park. Het hele project zou afgewerkt moeten zijn tegen de zomer van 2024.

Edwin MARIËN

Antwerps Persbureau